Tillbaka till Kota Kinabalu

Sista dagen på vår djungeltur avslutade vi äventyret med en tidig frukost, klockan sju, för att sätta oss i bilen till Gomantong. Bilturen tog väl trettio minuter och när vi kom fram såg vi ett hus där skogen hade trängt sig på och i trädet intill satt det ännu en fri orangutang! Vår guide Mr.Aji blev helt till sig och tog god tid på sig att få en glimt av hanen. Vi gick sen vidare längst vägen och fick se en annan sorts apa, ”red monkey” och massor av vackra fjärilar.  Bilturen därifrån till nästa stopp Sandakan gick mindre bra. Vår chaufför som var Mr.Ajis son, Jerry, var en duktig chaufför men trots det började jag må väldigt dåligt eftersom att vägen var väldigt skumpig och gumpig. Vi körde fel då vi först bad om att bli släppa vid en bussstation, men när vi kom dit och insåg att vi var mitt i ingenstans bad vi Jerry köra oss hela vägen till vårt hostel i Sandakan och stackars honom. Vi körde typ lite mer än halva vägen tillbaka men sen kom vi till slut fram.  Sandakan är en mindre stad där det inte finns jättemycket spännande att se, men vi stannade där i två dagar. Vi gick runt på gatorna och kollade in kvarteret, gick lite i deras otroligt konstiga köpcentrum som innehöll typ 8 olika telefonbutiker och åt en middag som var så stark att Mira började gråta av chilin hon tuggade på. Jag hann även klippa håret och Mira lyxade till det med en mani och pedikyr. Det var en rolig upplevelse att klippa håret i Malaysia. Min klippning med tvätt kostade 67kr och allting var gjort baklänges. Jag fick håret klippt först, schamponerat sen och tvättat sist. Om ni åker utomlands borde ni klippa håret, var inte rädda! Om ni åker till Sandakan så rekommenderar vi att ni stannar en natt som vi gjorde, men en hel dag räcker.  Nu är vi återigen i Kota Kinabalu och stannar fram tills imorgon kväll tills vi hoppar på flygplanet till Filippinerna! Vi bor på samma hostel som vi bodde på innan vi flög till djungeln och det känns skönt att komma till ett ställe och faktiskt känna igen sig lite, även bara för en natt. Här i Kota Kinabalu ska vi nu tvätta vår smutstvätt (vårt hostel erbjuder tvätt gratis, weho!), besöka en nattmarknad och fylla på med nödvändiga resurser. Typ solkräm, snacks och annat.  Nästa gång vi hörs är vi i Filippinerna, näst sista stoppet för mig och Mira och det sista landet för Frida tyvärr. Sen skiljs vi åt... Ta hand om varandra tills vi hörs igen!! ❤️❤️❤️ Här hade Mira gråtit av chilin Först klippa... ...sen schampo... ...sen tvätta! LyxMira All denna mat kostade 25kr per skalle... I Sverige skulle vi knappt få en chipspåse för samma pris... Alla dessa balkonger och all tvätt På flygplanet till Kota Kinabalu Utsikt över Mt Kinabalu som vi hade tänkt bestiga meeeen, vi valde att åka till Maldiverna istället... KRAM PÅ ER!