EN LITEN BOKRECENSION: EN AMERIKANSK FÖRLUST

Författare: Philipp MeyerAntal sidor: 415Första meningarna: ”Isaacs mamma hade varit död i fem år men han hade inte slutat tänka på henne. Han bodde ensam i huset med den gamle, tjugo, liten för sin ålder, lätt att ta för en pojke. Det var förmiddag och han gick snabbt genom skogen mot stan - en liten tunn skepnad med ryggsäck som gjorde sitt bästa för att inte synas. Han hade tagit fyratusen dollar ur den gamles skrivbord; ’Stulit’, rättade han sig. Flykten från dårhuset. Om någon ser dig blir det Silas hämta hundarna.”HANDLING:Platsen är Pennsylvania. Stålindustrin ligger i spillror och den amerikanska drömmen har fått sig en rejäl törn. Isaac English har blivit kvar efter moderns självmord för att ta hand om sin åldrande far. Hans storasyster kom in på Yale och försvann, själv har han precis lämnat high school utan något jobb i sikte. En dag bestämmer han sig för att lämna allt och frågar sin bäste vän Billy Poe om han vill följa med. Billy har alltid tampats med humörsvängningar. I skolan var han fotbollsstjärnan, erbjöds collegestipendium men tappade intresset. Nu har han blivit kvar med sin arbetslösa mamma och ser hur tiden sakta rinner ifrån honom. Han tvekar om han ska följa med Isaac eller inte, omedveten om att hans beslut kommer att få fruktansvärda konsekvenser. Sanning blir till lögn och alla personer i deras närhet kommer att drabbas på ett eller annat sätt.OMDÖME: Det här var den första boken jag läste av författaren Philipp Meyer. Han är tydligen väldigt populär i USA, och jag kan förstå varför. ”En amerikansk förlust” var en väldigt engagerande roman med starka karaktärer och livsöden. Det blir på sina ställen också väldigt filosofiskt och ställer läsaren inför många komplicerade moralfrågor, speciellt under karaktären Isaacs perspektiv. Det handlar om vänskap, komplicerad kärlek, impulsivt handlande och själva kärnan i vad som är rätt och fel. Det som är engagerande är också upprörande och det beskrivande skrivsättet visar på en stor förståelse, nästan ett porträtt, av det amerikanska systemet under tiden. Mycket kritiseras, om inte öppet så mellan raderna i tysthet. Allting känns väldigt trovärdigt och de djupa karaktärerna är den bidragande faktorn till detta. Varje person får sitt eget utlåtande, sin tid i rampljuset. Mycket hålls i hemlighet mellan karaktärerna, men ingenting är en hemlighet för läsaren. Ska jag hitta någonting att klaga på kan jag tycka att det filosofiska ibland blir lite för mycket. Innerliga monologer om rätt och fel kan vara väldigt intressant, men med måtta. Här blir det ibland sida på sida på sida med långa konversationer som Isaac har med sig själv. Det innefattar allting mellan hans egna problem och samhälleliga felaktigheter, som ibland blir lite för tradigt att läsa. Intresset håller inte riktigt hela vägen kan man säga. Sedan hade denna bok, som så många andra enligt mitt tycke, vunnit på ett mer fulländat slut. Abrupta slut är någonting som är ack så vanligt, som jag önskar vore lite mer ovanligt. Kanske är det en smaksak, men ”En amerikans förlust” är definitivt värd ett högt betyg och det ska bli spännande att läsa mer av Meyer.