EN LITEN BOKRECENSION: \"EN SEKUND I TAGET\".

Nu läser jag böcker i flygande fart! Nyss läste jag ut "En sekund i taget" av Sofia Nordin. Den handlar om en framtid där nästan alla människor på jorden har dött i en mystisk feber, och gatorna är full med döda kroppar. 13-åriga Hedvig är ensam kvar och tvingas lämna sin döda familj för att överleva på egen hand. Hon vänjer sig snart vid ett liv i ensamhet, och hittar en övergiven bondgård att bo i. Nu har hon i alla fall djuren att prata med.   Men Hedvig är inte ensam i världen. En dag möter hon Ella som också är 13 år, och de båda blir snart kompisar (en aning påtvingat, men vad gör man när man tror att det bara finns två människor kvar på jorden?). De anpassar sig efter en ny vardag, med vedhuggning och mjölkning av korna, men innerst inne önskar de att livet var som innan katastrofen. Kan de verkligen vara de sista två människorna vid liv?   Jag tycker att boken började väldigt bra. Det var en stark skildring av ett barns förvirring och sorg efter en stor katastrof, och hennes överlevnad beskrivs på ett trovärdigt sätt. Man ställer sig frågan: Hur skulle jag själv agera? Men mot slutet av boken så börjar jag att skruva lite på mig. Allting känns helt plötsligt väldigt komponerat och tillgjort. Hur stor är chansen att Hedvig skulle träffa en tjej i sin egen ålder, som dessutom såklart kan rida då de är i behov av att kunna ta hästarna in till stan för att fixa mat?! Att det finns precis två hästar och att barnen inte blir sjuka av vitaminbrist då de inte äter annat än smör, potatis och pannkakor. Allting klaffar alldeles för bra. Och i slutet kommer den ultimata nådastöten som fick mig att tappa respekt för boken totalt. Varför kan jag inte avslöja, för då har jag i princip beskrivit hela boken. Men jag kan säga att det har att göra med att allting passar alldeles för bra för att vara sant.   Som sagt så tycker jag nog inte att boken var så bra trots allt. Den trovärdiga början kunde tyvärr inte väga upp det dåliga slutet. Men boken har som sagt lite djupare innehåll i fråga om katastrof-temat. Som läsare slängs man in i en värld av överlevnad, och den blir intressant i och med att man får se inom sig själv. Man sitter och läser och tycker att karaktären agerar fel här och där, men i slutändan vet man mycket lite om hur man själv faktiskt skulle agera i samma situation. Så helt värdelös var inte boken. Men jag vet inte om jag kan rekommendera den.   5 av 10 noter       //