EN LITEN BOKRECENSION: LIVBÅTEN

Författare: Charlotte RoganAntal sidor: 267Första meningen: ”Första dagen i livbåten satt vi mest tysta och tog in, eller vägrade att ta in, det drama som utspelades i vattnet runt omkring oss.”1914 förliser oceanångaren Empress Alexandria och 39 personer trängs i en livbåt som är byggd att bära hälften. En av dessa personer är Grace som snart dras in i en maktkamp som visar människans lägsta drifter. För att några ska överleva måste andra dö. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den här boken. Den har en väldigt behaglig skrivform då den är skriven som en dagbok. Sedan är den ganska spännande och det tas upp en rad olika moraliska frågor som är väldigt intressanta ur ett samhällsperspektiv. Men samtidigt blir jag frustrerad över handlingen och hur den går framåt. Jag börjar tänka: skulle människor verkligen agera på det här sättet? Och ja, kanske skulle de det. Men ovissheten och egna moraliska ståndpunkter gör det nog svårt för alla att läsa den här boken utan att bli förbannad, oavsett hur intressanta frågorna i boken är. (Å andra sidan: att jag sitter och blir förbannad kanske, ur en moralisk synpunkt, är just det som blir intressant).Detta blandat med det faktum att boken är väldigt kortfattad gör så att alla djupa insikter och intressanta valmöjligheter blir ganska platta. Förvisso är dagboksformen lite mer öppen för ett mer kortfattat och personligt språk, och det är ett väldigt enkelt läsformat, men kanske att ett sådant här allvarligt ämne hade passat bättre utan dagboksformatet? Det känns som en bok med mycket potential, men som inte riktigt når ända fram.6 av 10 noter