EN LITEN BOKRECENSION: "SISTA BREVET FRÅN DIN ÄLSKADE"

TITEL: Sista brevet från din älskadeFÖRFATTARE: Jojo MoyesANTAL SIDOR: 490FÖRSTA MENINGEN: ” (sms) ’Vi hörs x’. Ellie Haworth upptäcker sina vänner i trängseln och kryssar sig fram genom baren.”Jennifer Sterling vaknar upp på ett sjukhus i London år 1960. Hon har inget minne om vem hon är och känner sig som en främling i sitt eget liv. Men en dag hittar hon ett passionerat brev som ber henne att lämna sin man. År 2003 hittar journalisten Ellie samma brev i arkivet där hon jobbar. Hon blir besatt av den bakomliggande historien, framför allt på grund av att hon ser paralleller till sitt eget liv där hon är älskarinna åt en väldigt framgångsrik - och mycket gift - författare. Men om älskarna i brevet hittade sitt lyckliga slut kanske det finns hopp även för Ellie?Jojo Moyes är en klar favoritförfattare för mig. Hon har den där förmågan att skriva fram en berättelse som hamnar väldigt nära läsaren. Ett språk och ett händelseförlopp som gör det omöjligt att inte reflektera över sitt eget liv. "Sophies historia" (http://www.devote.se/fannyekbe...) är, som jag nämnde i den tidigare recensionen, en klar favoritbok, och även denna hamnar högt på min lista. Återigen är det en historia skriven ur flera synvinklar. Berättelsen läggs fram från olika personer, men också från olika tidsepoker. Dåtiden blandas med framtiden och knyts sedan ihop till en sammanhängande nutid. Det är också dåtiden som ger boken ett extra djup, det är inte bara en fiktiv kärlekssaga utan också ett porträtt över 1960-talets snäva kvinnoideal. Det är många val som kan ses som konstiga om man ser det från vårt nuvarande samhälle, men historien har inte alltid sett ut som den gör idag. Vad som anses normalt för en kvinna idag, sågs som skandalöst och helt otänkbart för en kvinna på 60-talet. Det blir inte bara en känslomässig, inre kamp utan även en utomstående kamp mot förutsättningar och normer. Denna bok är också en kombination av både skratt och gråt, lycka och hjärtesorg. Den är skriven med humor, men samtidigt en empati för karaktärerna. Allting hänger på kärlekshistorien mellan Jennifer Sterling och hennes hemlige älskare, och liksom de flesta kärlekshistorier innehåller denna både lyckliga och mindre lyckliga situationer. Spänningen byggs på under handlingens gång och till slut blir läsaren lika besatt av kärleksbreven som Ellie. Ska Jennifer och hennes älskare få ett lyckligt slut? Det var en sådan typ av bok som man måste lägga ifrån sig ibland för att antingen tänka, skratta eller gråta. Jag hittar ingenting att klaga på.10 av 10 noter