EN LITEN BOKRECENSION: VINTERFOLKET

Författare: Jennifer McMahonAntal sidor: 346Första meningen: ”Min kära moster Sara Harrison Shea blev brutalt mördad vintern 1908.”I alla tider har folk mystiskt försvunnit från den lilla byn West Hall i Vermont, något som gett upphov till både ryktesspridningar och sagor. Speciellt viskas det om Sara Harrison Shea, en mor som återfanns bragd om livet bakom sitt eget hus, bara månader efter att hennes älskade dotter Gertie tragiskt dött. Etthundra år senare bor 19-åriga Ruthie i Saras hus tillsammans med sin mor och lillasyster. En morgon är modern spårlöst försvunnen och medan Ruthie söker genom huset efter spår finner hon Saras dagbok gömd under golvet i moderns sovrum. Jag brukar ha väldigt svårt att läsa böcker i skräck-genren. Det blir ofta väldigt mycket mellanmjölk och någonstans förväntar man sig att man i alla fall ska få några av nackhåren att resa sig. Ibland provar jag en skräckbok och som de säger på triss-reklamen - plötsligt händer det! Den här boken var helt fenomenalt bra, och så fruktansvärt läskig! Förutom detaljerade miljöbeskrivningar och en överliggande spänning som riktigt biter var det också en väldigt innovativ handling. Utan att avslöja för mycket kan jag säga att det är en slags omarbetning av begreppet zombie. Liknande men samtidigt helt nyskapande. Det kändes inte upprepande eller töntigt någonstans. Berättelsen höll hela vägen och förutom den skräckinjagande spänningen finns också tragiska människoöden och en kärlek som är starkare än döden. Det var en riktig bladvändare som jag spenderade en sen kväll att läsa med det återkommande mantrat: bara ett kapitel till! Det var också efter att ha läst denna bok som jag var tvungen att sova med öppen dörr och tänd sänglampa. Enligt mig är detta det högsta betyg en bok-skräckis kan få!10 av 10 noter