Skriftlig redovisning

Skriftlig redovisning Vi bokade en intervju med nyhetschefen för Motala och Vadstena tidning, se följande:        Man kan anpassa budskap på flera olika sätt, men efter denna intervju med Motala & Vadstena Tidning så har jag lärt mig att man bör man anpassa budskap efter vem som läser. I MVT så har de läsare som är både unga och gamla, så de måste tänka på att anpassa budskapet till de båda målgrupperna. Till exempel så har de en speciell del i tidningen för små barn, där man kan skicka in teckningar och lösa små labyrinter och för de gamla har de till exempel små notiser om olika möten mm, som de äldre ofta är intresserade av. Man måste anpassa tidningen till alla, på det sättet så lockar man alla sorters läsare.  För att få läsarna att läsa artiklarna så måste man utforma de på ett bra sätt. En viktig sak att göra är att lägga mycket tid och tanke på rubrikerna och ingresserna. Oftast så är rubrikerna det första man kollar på, på grund av det så måste man ha en bra rubrik så att man kan locka människor att fortsätta läsa artikeln. Ingressen är också viktig av samma anledning. Jag vet själv att om rubriken och ingressen inte lockar mig så är chansen stor att jag inte fortsätter läsa resten av artikeln. Median tidning är bra på många olika sätt, men vissa saker passar mer in på tv och radio än vad de gör i tidningen. Ett exempel som Emmelie tog upp i intervjun var att om man ska beskriva en konsert så är det enklare att göra det på tv:n eller radion, med till exempel filmklipp eller låtarna som spelades. I tidningen så kan man bara visa bilder och skriva om konserten. Men tidningen har många andra fördelar, till exempel så får man upp hela artikeln och alla bilder på ett uppslag i tidningen, man ser allt framför sig. Men på till exempel webben så måste man scrolla och bläddra bland alla bilder för att se allt. Och i världen idag så skippar vi allt som inte är lika enkelt.  Där har tidningen en stor fördel. Just tidningen är lite mer populär hos de äldre, även fast många unga läser tidningen med. Men jag anser att tidningen är mer anpassad till äldre och att unga mer drar sig till tv:n och radion. Jag tror inte att det har något med just tidningen att göra men bara att de unga nuförtiden är uppfostrade mer med tv:n och radion, på det sättet så drar de sig mer till tv:n till exempel. Det finns flera olika regler att sköta sig efter när man är journalist. Det är pressetiska regler och massor andra, men enligt Emmlie så handlar det mest om respekt. Till exempel när det hade hänt en olycka och MVT fick reda på att det hade varit ett dödsfall så hade de kunnat skriva ut det direkt men polisen hade inte informerat de anhöriga än så då valde att vänta. Mestadels på grund av respekt och rykte. De skulle inte bli så populära om de bara gick ut med det och struntade i människorna. Vad skulle de vinna på det? ·         Jag valde kommunikationsmodellen Lasswell.  Jag valde den för att jag anser att den är mycket informativ och enkel, nästan vem som helst som läser den kan förstå vad man menar. Den tar upp vad varje del står för och hur det faktiskt går till när man kommer ut med ett budskap. Såhär går det till med kommunikation enligt modellen:    Vem säger vad?  Tidningen berättar om budskapet, en speciell artikel t.ex.  Genom vilken kanal?   Tidningen är kanalen de använder för att sprida budskapet.  Till vem?  De vänder sig till alla målgrupper, unga som gamla.  Med vilken effekt?    Effekten beror på vad det är för artikel, om det är en sorglig artikel om krig så blir effekten sorg, många blir ledsna och upprörda och är det en glad artikel om bebisar till exempel så sprider den glädje.