Dag 3

Vi vill börja med att be om ursäkt för att bloggen kommer upp dagen efter, men det beror på att internet krånglat under gårdagen. Dagen började med en uppvakning efter en god natts sömn på hotell med god frukost, sedan väntade bussen på oss utanför hotellet som skulle ta oss till  två olika kyrkogårdar, en Katolsk & en Judisk kyrkogård. Vi kan se stor skillnad mellan kyrkogårdarna, Den Katolska kyrkogården var stor prydlig & Väldigt välskött, Och när vi gick 500m till ett öppet fält där vi såg flera överväxta stenar. När vi kom närmare berättade Jens & Kent att detta var en Judisk kyrkogård, Detta var en riktig tankeställare. Gravstenarna låg huller om buller och var inte välskötta över huvud taget. Detta beror på att alla i familjen har dött och det finns ingen annan att ta hand om gravplatsen. Man såg verkligen kontrasten mellan den judiska och katolska gravplatsen som låg 500 meter bort. När vi var klara där så åkte vi till Kock där fick Kent ha sin egen stund på Morgensterns hus där han upprepade den dikten som vi alla har hört flera gånger om men kan fortfarande inte upprepa själva(Om jag är jag, och du är du) Efter Kent gav sin lilla tal så fick vi en uppgift där vi skulle skriva om vad vi själva trodde att Morgenstern menade med sin dikt. Medans vi höll på att skriva så bemöttes vi alla av en väldigt gullig lös hund som gick mitt ute i stan. Efter besöket åkte vi till Lublin, Där åt vi på hotellet för att sedan dra oss iväg på en lång promenad genom staden Lublin som under kriget var huvudkvarteret för SS operationerna. Vi gick upp för kort men brant backe där vi fick bära upp den skadade Karolina. Efter att ha gått igenom en liten igenväxt åker som tidigare har varit ett SS kvarter, vi möts av en stor övergiven fotbollsstadium där Stangl burkade springa efter en jobbig dag, sen efter det väntade en promenad till en överraskning som visade sig vara ett gammalt koncentrationsläger som nu är ett shopping center. ps KFC fanns i närheten vilket uppskattades av gruppen. Senare på kvällen väntade middag ute på en judisk resturang med god & ett speciellt musik uppträdande för bara oss.Mvh// Isac, Axel, Ali,Alexander och Frida