Dag 5 Auschwitz-Birkenau

Dagen började med en hotellfrukost som vanligt sedan knallade vi iväg till Auschwitz som ligger ungefär 38 meter från vårt hotell, källa: Jens. Där blev vi guidad av en engelsktalande guide. När vi gick under Arbeit Macht Frei skylten (Arbete ger frihet) till ingången av Auschwitz såg vi hur kollosalt hela lägret var. Vi gick in i gamla sovbaracker för fångarna som de hade gjort till utställningar, där fanns fotografier och dokument bland annat. I en annan barack fanns fångarnas ägodelar. Där fanns bland annat väskor, skor, kastruller och proteser. Men de rummen som väckte mest känslor var det med hår och det med en liten monter med barnens ägodelar, det fick oss alla att känna olika saker och vi alla reagerade på olika sättI den tredje baracken fanns det olika fängelseceller som användes som döds-och tortyrmetoder. Där fanns också en vägg där de sköt ihjäl folk. Den sista baracken vi gick in i handlade om det judiska folket. Den baracken var speciellt känslosam eftersom de fanns målningar gjord av judiska barn som levde på Auschwitz under kriget. Man såg hur målningarna gick från vanliga hus och glada människor till män som skjuter och flygplan som bombar. Där fanns också en bok med namn på 4 miljoner av de som dog. Vi fick också gå in i en gaskammare för första gången, vilket vi personligen tyckte var väldigt obehagligt.Efter en god lunch tog vi bussen till Birkenau som var det anslutande dödslägret till Aushwitz. Där fick vi se plattformen där selekteringen skedde, sovbaracker, toaletter, ruinerna av gaskamrarna och registrerings och desinfektion- huset, i det huset fanns det bilder på en liten andel av de som dog på Birkenau. Bland bilderna fanns de barn vi fick tidigare i veckan. Om man trodde att Auschwitz var stort så var det ingenting mot Birkenau. De kunde ha fler på Birkenau samtidigt som i hela Karlstad idag, lägret täckte en yta på ungefär 11 hektar och de hade planer om stora utbyggnader.När vi kom tillbaka till hotellet målade vi bilder i basgrupperna vi har haft hela veckan och efter middagen hade vi en liten vernissage  med prisutdelning för bland annat bästa bild och andra insatser under veckan. Vi fick alla kinderägg förståss. Mycket mer bilder kommer imorgon, sitter nu uppe och redigerar bilder 00:12 på morgonen. Godnatt// Bowen Skrivet av.. Kajsa, Hannes och Kristin