Mål med löpningen

Jag tror inte jag har något riktigt stort slutmål, mest en massa delmål på vägen under min utveckling. Så mitt mål är nog egentligen att fortsätta utvecklas och bli bättre, snabbare och starkare. Jag ville egentligen bara komma igång och göra något med min kropp. Vill kunna känna att min kropp är stark och smidig och bär mig som en stark krigare, med extrakilon eller ej.   Varför jag började jogga? Kände att jag måste göra någonting eftersom jag inte rider och jobbar i stallet längre. Gym har aldrig varit min grej, tycker inte det är särskilt roligt och det tar för mycket tid. Gruppass och liknande har jag provat men jag har svårt att utmana mig själv och fokusera när det är massa andra runtomkring + att det tar en del tid. Hur jag fick för mig att börja springa är dock ett mysterium eftersom jag alltit hatat det så djupt. Fick för mig att prova och fastnade, framförallt eftersom det är så himla enkelt, jag kan göra det närsomhelst och varsomhelst i princip. Det kräver inte så mycket tid heller. Konditionen är verkligen inte på topp, den jobbar jag hårt med, det tråkiga är bara att benen känns så vansinnigt mycket starke än min kondition. När jag inte orkar mer för pulsen och andningen känns benen fortfarande oförskämt pigga och starka. Vi får väl helt enkelt se när hjärtat kommer ikapp benen så jag orkar springa tills det suger och svider i benen.   Mitt största hinder? Det är absolut hjärnan, jag har en förmåga att tröttna så sjukt snabbt. Springer jag samma runda mer än 2ggr på rad så är det pest och pina att ta sig ut på den rundan nästa gång. Fastar lätt i negativt tankemönster när jag är ute också och det blir tråkigt, och jag vill lova att minuterna och km blir otroooooligt långa då haha. När jag kommer in i det negativa tankarna under joggingturen ser jag till att byta till en låt som gör mig sprallig, glad och ger energi, tvingar mig själv att le, lyfter blicken upp mot himlen och ser mig omkring och försöker suga in allt runtomkring mig och bara njuta av hur lycklig jag är och hur fantastisk och vacker världen är! Klyschigt va? Men det funkar, jag lovar!    Delmål just nu Jag ska ett tag till hålla mig till mina 3 och 5km rundor. Den dagen det känns lätt och tiden går snabbt när jag springer 5km ska jag börja öka igen. Nästa delmål där är 8km (kräklångt). Ska försöka jobba på hastigheten och komma under 5.30min/km på 3km och under 6.20 på 5km. Vad jag har lärt mig är att jag blir väldigt stressad av att ha runkeepern som berättar medelhastighet var 5e minut så jag har stängt av hennes röst helt och hållet. Märkte att jag bara fokuserade på att medelhastigheten skulle vara snabbare än förra gången. Sprang jag för långsamt var jag tvungen att öka trots att puls och andning var hög benen kändes tunga samtidigt som jag saktade ner tempot om jag sprang för snabbt eftersom jag var orolig att inte orka hela vägen då trots att jag var pigg i benen och lugn och stabil i andning och puls. Nu springer jag bara på känsla, när det känns lätt ökar och jag och är det tungt sänker jag tempot.   Dagens! (grymt stolt) Distans: 5km Tid: 33ming Medelhastighet: 06.43   Första gången med en medelhastighet under 7min/km på 5km.