Sista hallå:et från Maldiverna

Idag är det måndag och det är redan mars, vilket betyder att vi snart har varit borta i 4 veckor. Det är även sista dagen här på Maldiverna och ikväll flyger vi tre till Malaysia med en mellanlandning i Kuala Lumpur.  För att summera Maldiverna i ord är det sol, bad, turkost vatten, vackert och häftigt. Vi började med att bo två nätter på ön Maafushi som tidigare nämnt och det var ett riktigt bra välkomnande. Efter två nätter med vitt bröd och smör till frukost och mycket bad var det dags att packa väskorna och ta the speedboat över till nästa ö, Gulhi. Det var en spännande färd. Eftersom båten som skulle åka vid 13 var full och det fanns absolut ingen chans att vi kunde komma på den, var vi tvungna att boka biljetter till nästa båt vid 16 och därmed påbörja vår väntan. Vi hann käka lunch och gå i några butiker på Maafushi innan vi gick tillbaka till hamnen och väntade på att klockan skulle slå fyra. Det som hände sen var väldigt underhållande och konstigt. En grupp italienare skulle även med på vår båt varav dom inte hade bokat platser utan endast stått i kön vid båten, så när vår biljettkille skulle släppa på oss med biljetter först ville den italienska mannen (ledaren i gruppen) inte flytta på sig. Han ville absolut inte att någon annan med en biljett skulle gå före honom och hans pensionärer så när han blir bedd att gå åt sidan börjar han fråga oss vart våra biljetter är och att han ville se dessa. Vi kom till slut på med lite svensk vikinga kämparglöd och efter alla hade fått en plats, även italienarna, var vi på väg till Gulhi.  Som vi hade förutspått var Gulhi mycket mindre än Maafushi och inte lika uppbyggt för turism. Vårt hotell ”Gulhi Inn” ligger mitt på ön och bikinistranden är bara några meter bort. Vi märkte direkt att något var lite skumt med rummet eftersom en stark citrondoft slog oss när vi klev in för att packa upp, men det var ändå fint och kändes fräscht. När Mira sen skulle duscha efter en dag på stranden blev vi varse. Vattnet på rummet stank bajs och det var det som citrondoften skulle täcka, men icke. När Frida sen fick frågan av några andra gäster som var väldigt upprörda angående vattnet och vad vi hade tänkt att göra samt om vi hade sagt till sa vi bara ”Näee... Det är bara en natt till” utan att säga att vi inte duschat på två dagar.... Backpacker-livet gjorde sig påmint....  Efter att ha ätit en middag som var oätlig för Frida som hade beställt stekt ris som smakade kloak hittade vi en annan restaurang, Falhoi, som var mycket bättre. Vi åt varsin pasta till middag och en lättare lunch dagen efter. Det finns inte så mycket utbud här på ön och efter att ha ätit chips till middag första kvällen var det väldigt skönt att faktiskt få ordentlig mat nästa dag.  Nu är vi här, måndag eftermiddag och vi ska snart gå och äta vår sista lunch på Gulhi. Hela förmiddagen har vi legat på stranden och solat, badat och SETT EN VILD HAJ i vattnet där vi badat dessa dagar!! Hur coolt?? (Vi fick även se vilda hajar och rockor igår kväll efter solnedgången och det är något som vi kommer bära med oss länge.) Efter lunchen kommer vi nog hänga någon timme till på stranden innan vi ska ta båten till Male för att förbereda oss för en natt med flyg, väntan och trötthet... Vi tackar Maldiverna för denna otroliga upplevelse och ser fram emot nästa destination där vi hörs på nytt, Malaysia! Vi har haft flytskola här på Maldiverna  Soluppgång kl 06:17 Fina krabbor spatserar runt på stranden varje dag Notera madrassen på golvet, dvs min (Natalia) säng!! Alla bor inte lyx, även om man är på Maldiverna... Vår första solnedgång på Maafushi Glada tjejer över att ha fått uppleva Maldiverna <3