Touchdown Malaysia

Efter några fina, härliga dagar dagar på Maldiverna tog vi vårt pick och pack och hoppade på ett flyg igen. Vi fick en sista magisk solnedgång vid Males flygplats, delade en pizza på pizza hut och sen flög vi till Kuala Lumpur. Där checkade vi ut allt och så checkade vi in på nytt. Redan på flygplatsen blev vi positivt överraskade över de låga priserna på framförallt mat i Malaysia. Vi satte oss på nästa flyg och landade vid strax efter halv nio på morgonen i Kota Kinabalu. Ännu ett dygn med typ två timmars sömn var avklarat! Efter en kort taxifärd var vi framme på vårt lilla och och trevliga hostel. Efter en månads liv i resväskan kliade det lite i våra shoppingfingrar och eftersom vi bodde vid ett stort shoppingcenter spenderades största delen av dagen där. Alla införskaffade lite blandat kompott av tröjor, tofflor och solglasögon. Nu blir det dock ingen mer shopping för då har vi inga pengar kvar. Vi alla väntar spänt på besked om skatteåterbäringen.. På eftermiddagen och kvällen hängde vi med tre svenskar vi mött på hotellet. Vi gick till en marknad där vi fick pröva frukter och däribland den godaste mangon någonsin. Vi bestämde oss för att köpa ett paket durianfrukt.. Det kändes ändå lite mesigt att bara ha prövat glassen. Jag och Natalia tyckte återigen att det smakade kloak och typ lök men en av våra nyfunna vänner tyckte bara det var gott. Men smaken äro delad. Efteråt spelade vi kort ett litet gäng på vårt hostel och så gick vi och la oss rätt sent. Dagen efter hyrde vi en bil och besökte ett vattenfall. Vår nyfunna vän Olle körde hela vägen vilket gick smidigt. Det är vänstertrafik men väldigt lugnt och det var ordentliga, fina vägar som slingrade sig upp längs bergen. Själva vattenfallet var litet men väldigt fint och klart, friskt vatten. Efter det åkte vi hemåt, så hela dagen var i princip en trevlig roadtrip. Det är väldigt fint här, mycket grönt och djungel, inte lika frodigt som Sri Lanka men fortfarande vackert. Människorna här är otroligt vänliga och de både ler och skrattar mycket. Vi åt på en malaysisk restaurang och jag fick äntligen pröva en av deras traditionella rätter - Laksa! Yey! Det var så gott. Som en currysoppa på kokosmjölk med nudlar, groddar, kyckling, räkor och ägg. Nu är jag på jakt på ytterligare en laksa inom en snar framtid. Vi köpte sen lite öl och hände på vårt hostel innan vi runt midnatt gick tillbaka en klubb som i ärlighetens namn sög. Det var livemusik som skar i öronen, men varsin gratis cocktail och sen gick vi förbi marknaden igen och köpte ananas och friterad tofu. Tillbaka på vårt hostel slaktade vi ananasen och spelade lite kort innan vi la oss. Fem timmar senare ringde väckarklockan och vi tog oss återigen till flygplatsen (jag skäms när jag skriver om hur mycket vi flyger, och har ingen ordentlig ursäkt för det heller). Vi flög en timme och landade i Sandakan. Där hann vi möta Mirjam och Jeanne som åker vidare till Filippinerna idag och sen tog vi oss till vårt boende. Där skulle vi ta en liten nap.... Och vaknade nästan fyra timmar senare. Nu är det sent på kvällen och imorgon börjar lite äventyr. Under våra dagar här i Borneo ska vi bland annat besöka Turtle Island och göra turer i djungeln, men mer om det senare. Kram och kram på er alla där hemma! / Mira