Turtle/Selingan Island

Väckarklockan ringde strax efter åtta på morgonen och vi tog oss till frukostbuffén där det serverades något vi länge suktat efter.. potatis. Så vi öste tallrikarna fulla med stekt potatis och mumsade i oss innan vi beställde en Grab till färjeterminalen där vi skulle hoppa på vår båt till Selingan Island. Vi fick en otroligt glad och pratig chaufför som höll låda med Natalia hela vägen dit. Han berättade lite om staden och när han en gång hostade klargjorde han bestämd att han ABSOLUT inte har Corona.  Angående Corona så har vi ju förstått att nyheterna hemma ständigt uppdateras med ny information, statistik och förhållningsregler men här i Malaysia märker vi knappt av någonting. Nästan inga här bär ansiktsmasker. Däremot träffade vi en kvinna på vårt hotell som vi frågade var hon kom ifrån varpå hon svarade Korea, och försäkrade sedan direkt att vi inte behövde oroa oss och att hon inte var sjuk. Vi är dock rätt oberörda, annat än att vi såklart tvättar händerna och använder handsprit (men kanske borde vara noggrannare där också än vad vi faktiskt är). Vi kom iallafall fram till hamnen och efter lite väntetid hoppade vi på en speedboat som tog oss till Selingan Island. Under turen på totalt en timme blev Natti så kissnödig att hon bad dem stanna båten och så gick hon längst bak och var redo att kissa i det fria men fick kalla fötter i sista sekunden då en envis tant vägrade vända bort blicken. Istället fick hon knipa. Vi kom fram till den lilla ön och Natalia hoppade av båten nästan innan den stannat och sprang iväg letandes efter en toalett. Jag och Frida klev av i lugna mak.  Vi åt lunch och fick en genomgång över hur dagen skulle komma att se ut Selingan Island och de två närliggande öarna har sedan sent 70-tal varit en fristad för havssköldpaddshonor. Ön är övervakad av militär, och efter klockan 17 är det strängt förbjudet att gå runt själv på ön eftersom risken att störa honorna under äggläggningen är för stor. Honor kommer alltid tillbaka till samma strand de själva kläcktes på, och under säsong kan det vara över 30 honor som lägger ägg under samma natt på ön. Efter information, lunch och incheckning gick vi till stranden och efter att ha inspekterat lite gjorde det vi är jäkligt vassa på. Somnade. I typ tre timmar. När vi vaknade var klockan nästan fem så det var dags att röra på sig. Vi tog en dusch och gick och tittade på solnedgången samtidigt som vi väntade in middagen. Till middag blev det en suspekt buffé men vi tryckte ris och soja så alla blev mätta och belåtna, därefter började väntan. Det vi fått veta var att vid något tillfälle från ungefär 19:30 och framåt skulle en i personalen ropa/säga ”tuuuurtle time!” och då skulle vi springa efter personen i fråga för att få se en sköldpaddshona lägga sina ägg i sanden Vi satt ute och väntade medan vi tittade på lite Netflix. Det var så många i själva matsalen som hostade loss och helt ärligt var vi lite oroade över att bli smittade av hosta från helskotta, så jag kanske tar tillbaka lite om att vi är oberörda. Vi var inställda på att hålla oss vakna halva natten men vid halv tio hörde vi det.. Turtle time! Och vi spraaaang, längst fram såklart.  När vi kom fram möttes vi av en enorm sköldpadda. Hon hade redan börjat lägga sina ägg och the ranger samlade upp dem. När sköldpaddor lägger ägg hamnar de tydligen i trans, så det gick bra att prata men ingen fick använda egen flicklampa eller fotografera med blixt. När hon lagt sin 112 (!) ägg så kollade de att hon var okej, ifall hon hade en tag och hur stor hon var. Sköldpaddan var över en meter i diameter och hon hade första gången lagt ägg på ön år 2000. En sköldpadda bli inte könsmogen förrän i fyrtioårsålden, så denna har fått leva länge.  Därefter fick vi se på när de la ner alla ägg i en inhägnad och alla fick chansen att ställa frågor och se närmre på äggen. Könen på sköldpaddsbebisarna avgörs av temperaturen på sanden de ligger i. Är det varmare blir det honor, kyligare så blir det hanar. De försöker att göra fler honor än hanar, så att populationen ska kunna öka så mycket som möjligt. Sist men inte minst fick vi se på när några små bebisar blev utsläppta i vattnet. Det var otroligt häftigt att se vilken levnadsenergi det var på de små och hur de kämpade för att ta sig ut i det mörka havet. Vid ungefär halv elva var det färdigt och uppspelta gick vi tillbaka till rummet. Det var en otroligt häftig upplevelse! Lite svårt att somna efter det men till slut slumrade vi allihop. Vi vaknade strax innan sex och gick för att äta frukost. På vägen gick vi förbi inhägnaden med alla ägg och vi såg att i flera små nät låg det hela högar med nykläckta sköldpaddor. Det var också häftigt, men det kändes inte bra att de antagligen legat där och sprattlat hela natten. Vi åt frukost, tog speedboat och taxi och var sen tillbaka på hotellet igen./ Mira Jääättekul att åka båt