EN LITEN BOKRECENSION: KATEDRALEN VID HAVET

Författare: Ildefonso FalconesAntal sidor: 657Första meningarna: ”Under ett ögonblick när ingen verkade ägna honom någon uppmärksamhet vände Bernat blicken mot den klarblå himlen. Det skira solljuset i slutet av september smekte gästernas ansikten.”HANDLING: 1300-talets Barcelona är en stad i förändring. Pesten skördar offer, kriget närmar sig och inkvisitionens straff väntar alla kättare. Samtidigt pågår byggandet av folkets katedral: Santa Maria. Den unge Arnau Estanyol växer upp i staden och vi följer honom från hans lekar kring katedralens bygge och på hans flykt från ett liv i fattigdom.OMDÖME: Falcones kan ju inte göra, eller skriva, någonting fel! ”Fatimas hand” var sannerligen ett mästerverk och ”Katedralen vid havet" kommer inte långt efter. Det är en historisk roman när den är som bäst och de detaljerade skildringarna av miljön och städerna är lika gripande som karaktärerna och de livsöden som följer med dem. Det är spännings från allra första sidan och det släpper inte taget förrän sista sidan är läst och läsaren kan pusta ut i ren harmoni. Det känns som om du riktigt levt med karaktärerna, ditt och deras liv tillsammans samtidigt, trots att hundratals år och ren fiktion skiljer er åt. Det är en historisk skildring, en släktkrönika och ett äventyr, allt i ett. Sedan tycker jag lite extra om ”Katedralen vid havet” då den påminner lite om ”Svärdet och spiran”, som också handlar om byggandet av en katedral. Detta byggande blir en central punkt för historien och hela berättelsen tycks kretsa kring katedralen. Den blir ett levande ting, liksom karaktärerna. Och som karaktärerna har den ett eget öde: kommer den någonsin att bli färdigbyggd?Liksom ”Fatimas hand” har denna roman precis allt. Jag kan inte hitta någonting att klaga på. Det blir aldrig tråkigt, aldrig för mycket, det är alltid trovärdigt och alltid engagerande och spännande. Nästa att läsa av Falcones blir ”Barfotadrottningen” som låter minst lika spännande som tidigare romaner. Jag håller alla tummar och ger ”Katedralen vid havet” full pott så länge!