Jag har då alltid sagt dagis så därför kommer jag alltid säga det!

Argumenten för att få fortsätta säga dagis istället för förskola är många. Folk har ett otroligt stort behov av att få slippa ändra sina ordförråd och det skrämmer mig. Varför är det så viktigt för dig att få nedvärdera min yrkesstatus? För det är det du gör varje gång du envisas om att säga dagis istället för förskola. Förskolans historiaBegreppet dagis har sitt ursprung från daghem. Daghem kallades från början för barnkrubba och hade dels syftet att möjliggöra för arbetarklassens mödrar att förvärvsarbeta och dels syftet att skapa ordning och reda i samhället och fostra underklassens barn till nyttiga samhällsmedborgare. Verksamheten handlade alltså enbart om omsorg, dvs barnpassning. På 70-talet revolutionerades daghemmet dels genom en massiv utbyggnad för att göra verksamheten tillgänglig för alla familjer och inte bara fattiga men även genom att sammanföra daghemmet med lekskolan, en pedagogisk deltidsverksamhet för överklassens barn. Här uppstod begreppet förskola. Allt tack vare kvinnornas kamp för jämställdhet mellan könen. Mot slutet av 90-talet revolutionerades verksamheten på nytt genom att bli en del av skolväsendet och den första läroplanen tillkom.Idag innehåller förskolans läroplan en mängd strävansmål som behandlar matematik, fysik, teknik, språk, rörelse, bild, naturvetenskap, digitalisering och massa annat. Det är en skolform där barnen utbildas och förskollärarna bedriver undervisning. Förskollärare har 3,5 års utbildning på universitetet, både i ämnesstudier och didaktik. När du säger dagis istället för förskola och fröken istället för förskollärare så menar du att verksamhetens funktion är barnpassning och lärarnas roll är att passa barnen medan du är på jobbet. Du nedvärderar vår utbildning, vår verksamhet och inte minst nedvärderar du barnen. Du nedvärderar det jobb barnen kämpar med under dagen, allt deras lärande och kunnande. ”Det låter mycket mysigare” Ett argument för att få säga dagis är att det ”låter mycket mysigare”. Språk fungerar så att vi människor bestämmer (indirekt eller direkt) innebörden av orden, och även vilka vibbar ett ord ska ge. Anledningen till varför dagis låter mysigare än förskola är för att vi vuxna har bestämt att det är så. Barn tycker inte det är någon skillnad på mysigheten eftersom det för barnen är samma verksamhet. Och eftersom det nu för dig inte är någon skillnad på dagisverksamheten och förskoleverksamheten, varför är det då så viktigt att säga dagis istället för förskola? Se till att ändra vibbarna i ordet förskola om det nu är så viktigt för dig att det är mysigt. ”Förskola är så svårt ord, därför säger vi dagis” Ett annat argument jag ofta hör är att det är så svårt för barnen att säga förskola och att det är så elakt att de måste säga ett ord de inte klarar av att säga. För det första, barn blir inte frustrerade över att inte klara av att säga ett visst ord, de blir frustrerade om vi andra inte förstår. De flesta föräldrar förstår sina barns uttal, varför skulle ordet förskola vara ett undantag? För det andra, hur många andra ord förändrar du för att barnet ska ha lättare att säga dem? Om du berättar för barnet att ni bor i Stockholm, säger du då att ni bor i ”Stockis”? För ordet Stockholm är ju så svårt att säga. Eller om ni sjunger sången om en krokodil som kör en bil, har du då ändrat ordet ”krokodil” till ”dil” för att barnet ska kunna sjunga med? Vad har du döpt dina barn till? Jag hoppas att du inte döpt dem till något svårt som Alexander eller Kristina, för det är ju bara elakt! Nej, antagligen har du inte anpassat alla dessa svåra ord och namn för att underlätta för barnets uttal, så varför är du så besatt av svårighetsgraden i ordet förskola? ”Jag har alltid sagt så därför kommer jag alltid säga så!” Vad skulle hända med vårt språk och vårt land om alla använde samma argument? Argumentet återfinns oftast i sammanhang där det gamla ordet nedvärderar en grupp människor på olika sätt. Det mest kända ordet är den gamla benämningen på chokladboll, en benämning som skadar en grupp människor väldigt hårt. Givetvis är n-ordet mycket värre än att någon säger dagis, men resonemanget om varför man är berättigad att säga ordet som skadar är detsamma. Såhär har jag alltid gjort och kommer alltid göra. Argumentet betyder egentligen ”det här skadar inte mig och jag bryr mig inte om det skadar andra människor, min valfrihet är viktigare än andra människors välmående”. Jag kan inte tvinga folk att säga rätt benämning och jag vill heller inte tvinga någon. Jag vill att personer ska förstå att bara för att dem inte påverkas själva av något så kan det finnas andra som påverkas. Förmågan att sätta sig in i andras situationer är avgörande och de personer som resonerar som nämnt har en bristande förmåga. Ni som resonerar på detta sätt tipsar jag om att läsa på om mentalisering; vad det är som får mig att agera och reagera som jag gör, och vad det är som får andra att agera och reagera som de gör. Det är guld värt att ha en bra mentaliseringsförmåga. ”Jag lägger ingen värdering i ordet så därför gör det inget om jag säger det” Att lägga värderingar i ord är inget man själv kan avgöra. Ett ord får sin laddning och innebörd genom samhällets attityder och det tar tid. Bara för att du själv inte lägger någon värdering i ett visst ord så innebär inte det att ordet inte är laddat. Dock är det relevanta i denna diskussion att ordet dagis är en inkorrekt term för att beskriva den pedagogiska verksamhet för barn från 1-5 år som bedrivs i Sverige. Dagis betyder något helt annat och det är viktigt att använda korrekta termer. Vad skulle hända om folk använde felaktiga begrepp om andra yrken? En veterinär kan kallas djurhjälpare istället, det låter ju mycket mysigare! Sjuksköterskor kan få bli diakonissor, de hette ju faktiskt så förr. En person som håller på med homeopati kan ju kallas för läkare, för vad spelar det egentligen för roll om det är rätt? ”Lägg energin på nåt viktigare, som faktiskt spelar roll” Jag vet att många av er anser att det här är en totaaaaalt onödig kamp och att man ska lägga energi på något vettigare. Varför lägger inte du den energin du lägger på att försvara din ”rätt” att benämna ett yrke felaktigt på något vettigare? Varför får inte mitt intresse räknas som något viktigt? Jag är köttätare och lägger ingen energi i djurrättskampen, men jag anser inte att deras kamp är mindre värd än min kamp om barns livsvillkor. Det som är viktigt för en själv är en kamp värd att ta. Och det är viktigt att komma ihåg att en kamp inte utesluter en annan kamp. Bara för att barns livsvillkor är det viktigaste för mig så betyder det inte att jag tycker miljön är oviktig. Målet med min kamp är inte heller att nedvärdera andras kamper. Den energin jag lägger på att utbilda andra om mitt yrke inte utesluter det faktum att jag lägger energi på något annat. Man kan både sopsortera och donera pengar till Rädda Barnen. Världen är inte svartvit. Alla personer bör heller inte lägga ner sin energi på samma sak, för då skulle världen bli väldigt enformig och utvecklingen skulle gå långsamt framåt. Varför ta en sak i taget när vi har möjligheten att ta flera saker samtidigt?  AvslutJag tror inte att förskolans och förskollärares status kommer höjas av att alla benämner yrket korrekt för det räcker inte med att bara ändra ett ord. Det handlar snarare om att faktiskt använda korrekta begrepp för att beskriva en verksamhet och yrkeskategori. Men genom att börja benämna något korrekt så kan kunskapen om yrket synliggöras, och på så sätt kan det börja värderas högre. Alla förändringar måste börja någonstans, varför inte börja i korrekt benämning? Denna text riktar sig givetvis inte till alla er som råkar säga dagis. Det tar tid att lära sig ett nytt begrepp och i början är det lätt att säga fel. Det viktiga är att ni är medvetna om att ni säger fel och att ni aktivt kämpar för att förändra det.