Celsius - Sprudlande tillväxtbolag

Celsius grundades 2004 och har sedan dess vuxit snabbt, mellan 2013 och 2018 har bolaget en CAGR på 38%. Celsius utvecklar, marknadsför och säljer funktionella drycker med förmågan att bränna kalorier (100–140 kcal/burk) samt ökar metabolismen med 12% i genomsnitt vilket Celsius har kliniska belägg för. Drycken riktar sig framförallt till personer som söker ett nyttigare alternativ till en energifylld läsk vilket ligger helt rätt i dagens hälsotrendstider. Efterfrågan har varit stor och dryckerna har kunnat sålts till premiumpriser vilket bidragit till att många nya etablerare tagit sig in på den eftertraktade marknaden. 2018 uppgick den totala funktionsdrycksmarknaden till 208 miljarder dollar och förväntas att växa med drygt 8,7% CAGR kommande fem åren. Detta kan jämföras med marknaden för kolsyrad dryck som istället väntas växa med 2,8% CAGR under samma period. Ungefär 31% av personer mellan 12–17 år samt 34% av åldrarna mellan 18–24 år har rapporterats konsumera energidrycker regelbundet. Potentialen är stor men likaså konkurrensen. Dryckerna säljs på mataffärer, gym och övriga butikskedjor. Celsius har en global spridning och återfinns på 3 kontinenter men endast i sju länder, där USA står för den allra största delen av försäljningen (drygt 84%). USA tickar på bra och har hittills i år vuxit med 50% jämfört med Europa 7,6%. På den kinesiska marknaden har Celsius ett avtal med Qifeng Food som innebär att Qifeng har rätt att producera och sälja Celsius produkter, för detta betalas en fast royaltyavgift på 6,9 miljoner dollar för en femårsperiod och därefter betalas en volymbaserad royalty. Quifeng kommer även betala tillbaka alla kapitalkostnader som Celsius investerat på den kinesiska marknaden, något som får positiva effekter på Celsius kassaflöden kommande åren. Konkurrensen är stenhård för funktionella drycker både bestående av stora och små företag. Några av de som Celsius själva nämner är Coca-Cola Company, Dr, Pepper Snapple Group, PepsiCO, Inc Netslé, Waters North America, Monster Energy, Rockstar och Red Bull. På den svenska marknaden finns även Vitamin Well med sin NOCCO samt Clean drink och även budgetmärken som Amino pro etc. Många av de drycker som konkurrenterna säljer har dock inte en liknande effekt som Celsius, med fettförbränningsförmåga. Celsius producerar inte sin egen dryck utan outsourcar den till en tredje part men bistår med mycket av de råvaror och material som skapar själva drycken. Detta innebär att Celsius inte behöver investera i tillverkningsanläggningar men är samtidigt i behov av att tredje parten lyckas bistå med den kvantitet som bolaget efterfrågar.Styrkan hos Celsius är dess varumärke, något jag tror dem kan bygga vidare på för att eventuellt utveckla sitt produktutbud. Det finns samtidigt väldigt få som har någon klinisk studie som backar upp produkternas effekter, något som är till fördel för Celsius i marknadsföringssamband. Celsius har nämligen gjort flertalet studier vilket bidrar till ökad tillförlitlighet. Det som talar emot Celsius är de låga barriärerna som finns för att ta sig in på marknaden. Går jag in på Gymgrossisten finns det drygt 10–12 olika varumärken som säljer energibaserade drycker med varierande priser. Sett till den europeiska marknaden har den inte alls taktat på lika bra som de andra, där mitt antagande är att de stött på en högre konkurrens än exempelvis USA. Utöver  den hårda konkurrensen bedömer jag att det finns stora risker i att hälsotrenden börjar att avta vilket skulle få förödande effekter på bolaget. Vid övervägning av att investera i bolaget finns det flertalet risker som bör tas i beaktning men där de företagsspecifika riskerna framförallt ligger i bolagets högra priser på sina produkter och att de inte producerar dessa själva. Även om Celsius sitter på en något unik produkt tror jag att sämre tider snabbt leder till att konsumenterna väljer bort dessa produkter då dem är dyra och inte är ett nödvändigt behov. Tillväxt 2019 kommer bli ytterligare ett år med hög tillväxt för Celsius, sett till de nio första månaderna har omsättningen ökat med 35% vilket är i linje med historiska snittet. Enligt Reuters estimat väntas omsättningen landa på 72,48 MUSD 2019 viket är en tillväxt på 38% och denna tillväxt förväntas hålla i sig kommande två åren med en CAGR 39%.  Nytt för i år är att bottom line kommer vara positivt för första gången, detta beror på det avtal Celsius ingått med Qifeng som åtagit sig att betala för de investeringar Celsius hittills gjort på den kinesiska marknaden. Detta kommer betalas över en femårsperiod och har hittills i år inbringat 12 miljoner USD under 2019. Lönsamhet Celsius är trots sina höga priser inte speciellt lönsamma. En bruttomarginal på dryga 40% kan jämföras med genomsnittspeer på 56%. Jag kan tänka mig att inte tillverka drycken själva är relativt kostsamt och försvårar kostnadseffektivisering. Analytiker förväntar sig att bolaget de kommande två åren ska få upp maringalen något, men fortfarande till relativt låga nivåer, 44,4% 2021. Samtidigt befinner sig Celsius fortfarande i en expansionsfas, så lägre marginaler är något man kan förvänta sig under denna period. Tittar vi lite längre ner på resultaträkningen har Celsius under de senaste kvartalen dragit ner på sina försäljningsomkostnader samtidigt som de 12 MUSD från återbetalningarna från Kina gör att bolaget nu har ett positivt nettoresultat på strax under 1MUSD under 2019. Finansiell stabilitet Celsius har en stark finansiell ställning med en nettokassa motsvarande 20,5MUSD. Bolagets operativa kassaflöden har dock varit negativ varje år, då bolagets rörelsekapital ökar i takt med att företaget expanderar. I år är dock inflödet av pengar positivt och är orsakad av avtalet med Qifeng. Den goda kassan gör det möjligt för Celsius att fortsätta växa och etablera sig på nya marknader. Bolagets negativa kassaflöden minskar med åren och kommer inom två år med stor sannolikhet vara positiv, därmed är risken för nyemissioner liten om inget stort uppköp görs, något som jag inte tror är särskilt sannolikt. Värdering Celsius handlas till en premie jämfört mot peers förutom när det kommer till EV/Sales. Eftersom bolaget inte tjänar några pengar ännu med undantag från 2019 så är EV/Sales kanske den mest relevanta multipeln att titta på. Den teoretiska EV/Sales multipeln bygger på parametrarna: (payout ratio * profit margin) / (WACC-g). Eftersom Celsius har lägre marginaler och är ett mindre företag med högre risk förtjänar bolaget inte lika hög multipel. Samtidigt växer Celsius betydligt snabbare och ett EV/Sales FY20E på 2,8 bör enligt mig anses som lågt i det här fallet. SlutsatsCelsius växer otroligt snabbt och outperformar marknaden rejält. En förväntad CAGR på 38% kommande åren gör att bolagets EV/Sales multipel snabbt sjunker till låga nivåer. Jag tycker det är klurigt att bedöma bolag som inte är lönsamma men anser i det här fallet att bolaget trots den fina omsättningstillväxten är för riskfylld för att investera i. Konkurrensen är enorm och det är oerhört lätt för nya etablerare att ta sig in på marknaden. Lyckas bolaget att växa i den takt som analytiker förväntar sig tror jag det finns goda möjligheter för en uppvärdering, dock är jag för feg för att investera i bolaget själv.